Najlepsze odżywki dla sportowców

Wszelkich odżywek czy też suplementów na rynku jest dziś pod dostatkiem, co też nie podlega żadnym wątpliwościom. Nie da się też ukryć, że sportowcy sięgają po nie bardzo często. Mowa tu jednak nie tylko o zawodowcach, którzy uprawiając jakąś dyscyplinę, zarabiają tak na życie, ale również i amatorach, którzy robią to dla czystej przyjemności. Nie da się rzecz jasna ukryć, że stosowanie takich odżywek może dać nam naprawdę wiele dobrego. Mimo wszystko pamiętajmy też, że pośród tak szerokiego grona odżywek i suplementów są nie tylko te znakomite, ale również i wręcz przeciwnie dość słabe. Zastanówmy się więc nad tym, po które odżywki sportowcy powinni sięgnąć w pierwszej kolejności. Czy jest coś, o czym nie wolno nam zapomnieć?

BCAA

W pierwszej kolejności wspomnijmy tutaj o BCAA, a więc egzogennych aminokwasach rozgałęzionych, do których zalicza się leucynę, izoleucynę i walinę. Stanowią one aż około 30% wszystkich białek mięśniowych. Tak więc ich przyjmowanie sprzyja rozrostowi mięśni, ale nie tylko, bo również szybszej regeneracji. Ponadto jest to także dodatkowe źródło energii, które wzmacnia wytrzymałość organizmu. Pamiętajmy tutaj, że w zależności od masy ciała po aminokwasy BCAA należy sięgać przed, w trakcie, ale i po treningu.

Białko

Nie można zapomnieć także i o głównym składniku naszych mięśni, a więc białku. Dziś odżywek białkowych na rynku jest całe mnóstwo i nie będzie żadnym przekłamaniem, jeżeli stwierdzimy, że są one najbardziej popularnymi odżywkami na rynku. Dlatego też na nie również warto postawić i przyjmować przed i po wysiłku, ale także i przed snem. Ilość przyjmowanego białka zależna jest natomiast od tego, jaką dyscyplinę sportu uprawiamy. Ich suplementacja wygląda następująco:

  • sporty wytrzymałościowe 1,2-1,6g/1kg masy
  • sporty siłowe 1,6-1,7g/1kg masy
  • budowanie masy mięśniowej 2g/1kg masy

Węglowodany

Bardzo ważne są takę i węglowodany, które możemy rozumieć jako paliwo naszego organizmu. To właśnie one dodają nam energii. Nie jest tajemnicą, że pokłady energii wykorzystują się znacznie szybciej przy sportach wytrzymałościowych, kiedy to z wysiłkiem mamy do czynienia przez dłuższy czas. Mimo wszystko o takich odżywkach pomyśleć mogą także i inni sportowcy, choć tylko wtedy, kiedy pokładów węglowodanów nie potrafią oni uzupełnić z diety. Warto wtedy włączyć w suplementację carbo. Jeśli dostarczane są one w wystarczającej ilości, żadne dodatkowe odżywki nie będą nam już potrzebne.

Odżywki regeneracyjne

Na koniec wspomnijmy jeszcze o odżywkach regeneracyjnych, które także są bardzo ważne, choć wielu sportowców o nich zapomina. Regeneracja w życiu każdego z nas jest bardzo ważna. Szczególnie pamiętać muszą o niej jednak osoby, które regularnie poddają się jakiemuś wysiłkowi, a więc na przykład treningowi. Jeśli trenujecie przez kilka dni w tygodniu czy nawet dwa razy w ciągu dnia, nie możecie zapomnieć o takich odżywkach. W innym wypadku na pewno Wasz organizm nie zdąży się zregenerować. Nie tylko będzie to miało wpływ na słabsze wyniki przez Was osiągane, ale może być również bardzo niebezpieczne. Nie da się bowiem ukryć, że organizm zmęczony, który nie zdążył się zregenerować, jest także zdecydowanie bardziej podatny na kontuzje. Jeśli więc nie czujecie się na siłach lub coś Wam dokucza lepiej wyleczyć się do końca i jeden czy dwa treningi odpuścić. W dłuższym rozrachunku może przynieść to naprawdę pozytywne efekty. Ciekawi jesteśmy, po jakie odżywki to Wy sięgacie najczęściej. Czy również jest to białko i aminokwasy BCAA? Czekamy na Wasze zdanie.

Pan Lotto