Zapewnienie bezpieczeństwa swoim pracownikom, to jeden z podstawowych obowiązków każdego pracodawcy. Poza odpowiednim wyposażeniem firmy w niezbędne sprzęty i urządzenie stanowisk, należy także pomyśleć o zamontowaniu systemów bezpieczeństwa.
Wybór odpowiednich systemów bezpieczeństwa do firmy, w dużej mierze zależy od jej wielkości i ilości pracowników. Istotna jest również branża i miejsce, w jakim znajduje się siedziba lub oddział. Dużo zależy od branży, ponieważ zupełnie inaczej będziemy zaopatrywać restaurację, biuro, sklep odzieżowy czy oddział banku. W jaki sposób dobierać systemy bezpieczeństwa i co jest absolutnie konieczne w każdej branży?
Systemy gaszenia
Gaśnice, instrukcje postępowania w przypadku pożaru oraz elementy takie jak koce gaśnicze czy maski, to absolutna podstawa w przypadku korporacji, magazynów, sieci punktów gastronomicznych i hal przemysłowych. Takie miejsca z reguły cechują się dużą liczbą pracowników. W przypadku wybuchu pożaru, konieczne jest zadbanie o ich bezpieczeństwo i komfort. Firma licząca kilkaset pracowników, musi mieć większą liczbę gaśnic, a instrukcje postępowania w razie niebezpieczeństwa, muszą znajdować się na każdym piętrze.
Systemy gaszenia mogą przydać się w każdej branży, jednak należy pamiętać, że na wybuch pożaru narażone są takie miejsca jak magazyny i hale produkcyjne, serwerownie i lokale gastronomiczne.
Systemy dostępu
Coraz częściej, pracownicy większych firm wyposażani są w specjalne identyfikatory i karty/ czytniki, które umożliwiają im dostęp do miejsca pracy. Drzwi często zabezpieczone są specjalnym zamkiem szyfrowym, który zapobiega włamaniom i dostaniem się do firmy przez osoby nieuprawnione. System dostępu może wyglądać inaczej, w zależności od potrzeb firmy. Ze względu na ochronę wrażliwych danych, nawet właściciele mniejszych firm decydują się na zastosowanie innych form dostępu niż zamek na klucz.
Identyfikatory, zamki szyfrowe na kod, czytniki dostępu to najczęściej wykorzystywane sposoby. Odpowiednio zaprojektowany system dostępu zapewni ochronę przed włamaniami, kradzieżą lub dostaniem się do firmy osobom niepożądanym.
Monitoring w firmie
Kamery widnieją praktycznie na każdym budynku. Właściciele firm instalując kamery, zapewniają sobie ochronę i możliwość ewentualnego obejrzenia filmu w przypadku włamania i innych zdarzeń. Monitoring jest rozmieszczany przede wszystkim na zewnątrz budynku, jak i w środku. W przypadku korporacji, sklepów czy restauracji sieciowych, monitoring obejmuje każde miejsce, w którym znajdują się pracownicy i klienci.
Monitoring ma na celu pilnowanie pracowników, by zachowywali odpowiednie zasady BHP. Instalacja kamer zapobiega również kradzieżom. Jednak monitoring to również sposób na wykrycie sprawcy w przypadku kradzieży, włamania lub innych czynności, których skutkiem są szkody.
Każdy z powyższych systemów bezpieczeństwa powinien znajdować się w firmie, niezależnie od jej wielkości. W sklepie lub restauracji, najbardziej narażonymi sprzętami na kradzież są kasy fiskalne i sejfy; ewentualnie wyposażenie sklepu. W biurowcach z kolei, są to komputery, które oprócz wartości materialnej, zawierają wrażliwe dane. Jednym z pierwszych kroków po założeniu działalności, powinno być zaopatrzenie się w gaśnice, kamery i systemy dostępu. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo swoim pracownikom i klientom, warto zdecydować się na skorzystanie z usług firmy zewnętrznej, która za nas opracuje plan wyposażenia siedziby/ oddziałów firmy we wszelkie niezbędne systemy.
Artykuł powstał we współpracy z firmą EnergyOn.