Niektóre pojazdy poruszające się dziś po polskich ulicach to auta, które prawdopodobnie ledwie przechodzą każdy kolejny przegląd. Niektóre z nich to samochody powypadkowe, którym wystarczy drobna stłuczka by całkowicie zniszczyć konstrukcję pojazdu, inne to zwyczajne auta stare, z niewyobrażalnie dużym przebiegiem.
Wiele aut niestety nie nadaje się już do powtórnej sprzedaży ani użytkowania – podobnie jak każdy mocno zużyty przedmiot użytkowy, tak i auta kiedyś muszą trafić na złom. Wielu właścicieli stara się unikać kasacji, próbując odsprzedać auto w komisie czy na portalach aukcyjnych, jednak w wielu przypadkach sukces nie przychodzi nawet po kilku miesiącach.
Pokutuje jednak przekonanie, że złomowanie auta to bardzo nieopłacalny biznes. Jak przygotować auto do zezłomowania, by transakcja ta była legalna i opłacalna?
Jak przebiega proces złomowania auta
Wyeksploatowany samochód z przebiegiem często setek tysięcy kilometrów musi w końcu zostać zezłomowany. Aby oddanie pojazdu na złom przebiegło zgodnie z przepisami konieczne jest spełnienie kilku podstawowych wymagań prawnych.
Pierwszym krokiem będzie oczywiście znalezienie stacji demontażu pojazdów lub złomowiska, które zajmuje się przyjmowaniem starych samochodów. Jeśli co najmniej część elementów wyposażenia samochodu jest sprawna i może nadawać się do dalszego użytku, stacja demontażu pojazdów może okazać się tu nieco korzystniejszym cenowo rozwiązaniem.
Pewne jest jednak to, że wbrew powszechnej opinii nawet na złomowisku można zarobić na samochodzie dość dobrą sumę pieniędzy. Wystarczy tylko oddać samochód w całości.
Punkty przyjmujące auto przeznaczone do kasacji nie pobierają od właściciela samochodu opłat i zwykle oferują za niego cenę adekwatną do wagi samochodu. Wyjątkiem są tu jednak sytuacje, gdy pojazd jest lżejszy niż wartość zadeklarowana w jego dowodzie rejestracyjnym. Za każdy brakujący kilogram trzeba bowiem dopłacić zwykle około 10 złotych.
Wszystko po to, by uchronić środowisko przed skażeniem szkodliwymi olejami i smarami, a także paliwem znajdującym się wewnątrz różnych układów samochodu. Profesjonaliści w punktach złomowania wiedzą, jak poprawnie rozebrać samochód bez narażania środowiska.
Osoby, które robią to samodzielnie by zarobić za części więcej sprzedając je osobno (co w rzeczywistości udaje się naprawdę rzadko) ryzykują nie tylko zmniejszony zysk z samochodu, ale i często kary finansowe za zanieczyszczanie środowiska.
Część firm zajmujących się kasacją samochodów oferuje swoim klientom bezpłatny transport lawetą z miejsca, gdzie stoi pojazd przeznaczony do złomowania. Choć zyski ze sprzedaży wraków nie są zwykle zbyt duże, warto zwrócić uwagę na stawki oferowane przez konkretne złomowiska. Czasem darmowa laweta to tylko pozory, a jej koszty są odliczane w ostatecznej cenie za wrak.
Dokumenty potrzebne podczas oddawania samochodu na złom
Podczas oddawania samochodu na złom warto pamiętać, by zabrać ze sobą dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość właściciela samochodu, a także dowód rejestracyjny pojazdu, kartę pojazdu oraz umowę kupna lub inny dokument poświadczający o prawie własności do pojazdu.
Pojazd, który jest przekazywany do kasacji musi być autem wyłączonym z eksploatacji, posiadającym numer VIN lub inne numery charakterystyczne dla jednego pojazdu (numer nadwozia, podwozia bądź ramy).
W przypadku gdy auto jest zarejestrowane na firmę, konieczne będzie dołączenie do wspomnianego pliku dokumentów wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, upoważnienia do zezłomowania pojazdu dla osoby oddającej samochód do kasacji w imieniu podmiotu gospodarczego oraz dokument tożsamości właściciela pojazdu.
Samochody są często rejestrowane jako własność więcej niż jednej osoby – w przypadku sytuacji, gdy tylko jeden z właścicieli pojawia się w punkcie złomowania lub gdy osoba zgłaszająca samochód nie jest właścicielem pojazdu, konieczne będzie także przedstawienie pisemnego upoważnienia wystawionego przez właściciela samochodu.
Podczas kasacji auta punkt złomowania unieważnia dowód rejestracyjny pojazdu, jego kartę oraz tablice rejestracyjne. Właściciel, który otrzyma oświadczenia o unieważnieniu podanych dokumentów powinien w ciągu miesiąca złożyć w wydziale komunikacji urzędu miasta wniosek o wyrejestrowanie pojazdu oraz opłacenie ewentualnych zaległości w ubezpieczeniu OC.
Właściciel, który złomuje auto z konieczności i wyrejestruje je w odpowiednim czasie ma szansę na odzyskanie nadwyżki opłaconego OC.