Rola wizytówek w XXI wieku

wizytówki

Wizytówki spotykamy w wielu miejscach: w pracy, przychodni lub u prawnika. Jest to najpowszechniejszy środek komunikacji zarówno w świecie biznesu, jak i marketingu.

Każda wizytówka stanowi bowiem doskonały środek przekazywania informacji o osobie, która reprezentuje daną firmę, ale również jest elementem budowania jej wizerunku. Dawniej nie można było sobie wyobrazić, że ktoś nie posiada własnej wizytówki, jednak czy w cyfrowych czasach nadal są one potrzebne?

Wizytówki na przestrzeni dziejów

Wizytówki od lat są używane przez biznesmenów na całym świecie, jednak nie każdy wie, że nie jest to najnowszy wynalazek. Pierwsze pojawiły się już w XV w. w Chinach. Na stary kontynent dotarły w XVI w. królując na dworze władcy Francji Ludwika XIV. W tamtych czasach miały inną rolę, niż tę z którą utożsamiamy je aktualnie. Były bowiem atrybutem arystokracji, która prześcigała się w coraz bardziej wymyślnych formach. Tak to od prostego białego kartonika rozwinęła się sztuka projektowania ręcznie wypisywanych wizytówek, ozdabianych ornamentami, a nawet rysunkami danych posiadłości rodowych.

Upowszechnieniu tego wynalazku w Polsce sprzyjały obrady sejmu czteroletniego. Pod koniec XVIII w. panował zwyczaj wręczania wizytówek podczas odwiedzin. W każdym domu magnaterii oraz rodzin szlacheckich znajdowało się pudełko, gdzie zbierano zebrane kartoniki. Już wtedy właśnie przez pryzmat ich projektu i wykonania ludzie byli oceniani.

Na przemiany roli wizytówek wpłynęło utworzenie nowej klasy społecznej przez rozwój przemysłu w XIX w. Klasa średnia chętnie używała tej formy w codziennych kontaktach biznesowych. Wtedy wizytówki miały większy rozmiar, zbliżone do kart do gry. Wykonywano je poprzez technikę miedziorytu i linorytu, a wraz z ewolucją ich form, zaczęto dodawać tam fotografie. Tak właśnie od funkcji budowania „książki kontaktów” i gości, wyróżnika najbogatszych warstw społeczeństwa, przeszliśmy do tworzenia relacji biznesowych. Jakie korzyści przynosi posiadanie wizytówek w dzisiejszych czasach?

Korzyści posiadania wizytówek w XXI w.

Cyfrowe czasy wyróżnia szybkość w znajdowaniu informacji. Nie potrzebujemy dziś wiele czasu, poświęcanego na wertowanie książek telefonicznych lub wizyty w siedzibach firm, aby otrzymać dokładne dane, dotyczące ich funkcjonowania. Internet jest świetnym źródłem informacji, dlatego też wiele branż decyduje się na prowadzenie serwisów społecznościowych oraz strony www. Nic jednak nie zastąpi tradycyjnej wizytówki. Jej rola jest nieoceniona w budowaniu kontaktów biznesowych oraz wizerunku.

druk projektu

Wiarygodne źródło informacji

Nadal w społeczeństwie znajdziemy sporą grupę ludzi, którzy wolą tradycyjne formy pozyskiwania informacji. Pomimo dostępu do Internetu wolą mieć małą, poręczną wizytówkę, dzięki której dowiedzą się najważniejszych informacji (np. godziny otwarcia, dane kontaktowe). Wizytówki są bardzo wygodnym środkiem komunikacji z Klientem oraz kontrahentem. W każdej chwili może zabrać kartonik z niezbędnymi danymi z blatu w recepcji, albo zanieść tam własną.

Pierwsze wrażenie zawsze się liczy

Pomimo naszej obiektywności w życiu codziennym podświadomie dokonujemy oceny naszych rozmówców. Chcąc zostać pozytywnie odebranym, warto zadbać o spełnienie wszelkich czynników, które uczynią nas profesjonalistą w oczach drugiej strony. Dzięki wręczonej nam wizytówce nie pomylimy imienia, ani nazwiska, których mogliśmy nie dosłyszeć. Również inne informacje np. tytuł naukowy, pozwoli nam wybranie odpowiedniej formy grzecznościowej.

Na pierwsze wrażenie ogromny wpływ ma wygląd. Poprawnie zaprojektowana wizytówka to jednak nie wszystko. Warto zadbać o wszelkie elementy, które wpłynął na pozytywny odbiór. Jeżeli chcemy się wyróżnić, należy podkreślić prowadzoną przez nas działalność. Wybrany papier, kolorystyka, ozdobniki oraz font – wszystko ma znaczenie. Dzięki skorzystaniu z usług firmy Adatto, zajmującej się projektami graficznymi w Katowicach, możemy mieć pewność o wysokiej jakości wykonania wizytówek.

Element identyfikacji wizualnej

Istotną kwestią w biznesie jest budowanie wizerunku wśród naszej grupy odbiorczej. Jest to głównym zadaniem identyfikacji wizualnej, której składową są właśnie wizytówki. Są one środkiem przekazu komunikatów: kim jesteśmy, co oferujemy, jaki mamy charakter itd. To nie tylko pierwsze wrażenie, ale także zwrócenie uwagi Klienta, tak aby chciał się skontaktować. Dobrze zaprojektowane wizytówki opierają się na skojarzeniach, jakie chcemy wzbudzić z daną firmą oraz jej ofertą.

Pan Lotto