Współpraca, komunikacja i kreatywność – jak rozwijać u pracowników?

pracownicy

Rozwój kadr pracowniczych ma ogromny wpływ na pozycję firmy na rynku. Wielu przedsiębiorców wie, że to właśnie od pracowników zależy, jak dobrze firma prosperuje i jakie osiąga wyniki. Aby więc zadbać o prawidłowe działanie przedsiębiorstwa, należy skupić szczególną uwagę na team buildingu, a w poniższym wpisie przedstawimy jakie strategie są w tej kwestii najważniejsze.

3 strategie potrzebne do rozwoju firmy 

Każdy dobry pracodawca wie, że aby osiągnąć synergię wśród pracowników, konieczne jest rozwijanie u nich 3 najważniejszych czynników team buildingu, czyli:

  • Współpracy – czyli najważniejszej z umiejętności. Praca w grupie, wzajemne słuchanie, brak konfliktów i wspólne cele to tylko niektóre elementy, które należy wprowadzać do każdej firmy. Bez współpracy nie ma możliwości, by zespół działał jak dobrze naoliwiona maszyna, a przecież właśnie o to chodzi w pracy, która może osiągać dobre wyniki tylko dzięki grupie, a nie indywidualnej jednostce.
  • Komunikacji – równie ważnej jak współpraca. Umiejętność słuchania się nawzajem, wyrażania swojego zdania bez skrępowania i zwyczajna kultura rozmowy to już duży klucz do sukcesu. Ponadto komunikacja jest podstawą dobrych relacji, bez rozmów z pracownikami nie ma mowy o dobrej współpracy i przyjaznej atmosferze, które mają istotny wpływ na wyniki. 
  • Kreatywności – czyli pomysłów, dzięki którym pracownicy poprzez współpracę i komunikację mogą tworzyć naprawdę dobre i jakościowe projekty. Bez kreatywnego podejścia każdego z pracowników nie ma mowy o długofalowym prosperowaniu firmy. Każdemu na myśl przychodzą dobre pomysły w określonym czasie, dlatego jeśli jeden pracownik „wypali się”, to drugi będzie w stanie wymyślić coś nowego, nad czym pracować będzie cały zespół. 

Jak widać każda ze strategii jest uzupełnieniem innej. Rozwijając u pracowników każdą z nich, można stworzyć naprawdę zgrany zespół, który będzie działał na korzyść całej firmy. 

Jak strategie wpływają na wyniki firmy i umiejętność pracy?

W każdej firmie powinno istnieć coś takiego jak wewnętrzna kultura organizacji. Polega ona na praktykowaniu w zespole pewnych norm opierających się właśnie na współpracy, komunikacji i kreatywności. Normy te są po części systemem wartości i powinny wpływać na postawy pracowników. Gdy tak się dzieje, wiedzą oni dokładnie, co dla pracodawcy jest najważniejsze i skupiają się na osiąganiu jak najlepszych wyników w oparciu o dobre relacje i współdziałanie, a nie indywidualne podejście na wzór zachodnich karierowiczów. 

Takie podejście znacznie bardziej rozwija umiejętności pracy, nie przysparza stresu i sprawia, że każdemu chce się przychodzić do pracy, bo wie, że może polegać na innych, a nie wyłącznie na sobie. Dzięki temu rośnie też chęć pracy, zaangażowanie i motywacja wśród pracowników,  w rezultacie cała maszyna pracuje idealnie, osiągając najlepsze wyniki. 

Jak rozwijać te umiejętności? 

Każdą ze strategii można rozwijać osobno, np.:

  • Kreatywność poprzez dostęp do cichych miejsc w firmie, otwartą przestrzeń, brak rozpraszaczy i wygodę;
  • Komunikację dzięki propagowaniu luźnych rozmów między pracownikami, organizacji burzy mózgów i sprawne rozwiązywanie konfliktów poprzez określenie zasad komunikacji;
  • Współpracę również poprzez jej propagowanie, ale także niedawanie okazji do pracy indywidualnej lub w parach.

Natomiast bardzo dobrym rozwiązaniem na rozwój tych 3 umiejętności jest organizacja eventów firmowych. Mogą one mieć postać bankietów, wyjazdów integracyjnych, a nawet zabaw w terenie. Każda z tych opcji wpływa na komunikację (nakłaniając do rozmów), współpracę (podczas różnych aktywności grupowych) oraz kreatywność (przy zabawach mobilizujących do szukania ciekawych rozwiązań). 

pracownicy

Podsumowanie

Jak więc widać, kreatywność, współpraca i komunikacja to jedne z najważniejszych czynników wpływających na prawidłowy team building. Mają one kluczowy wpływ na prawidłowe funkcjonowanie firmy, poprawę wyników oraz ogólne zaangażowanie pracowników do działania. 

Ich propagowanie nie wymaga zbyt wiele, a zwykła systematyczna integracja może w prosty sposób wpłynąć na ich rozwój. Dzięki temu pracodawcy zyskują naprawdę dużo przy niewielkim wysiłku, a każdy pracownik może cieszyć się rozwojem kreatywności, dobrą atmosferą w grupie i zdrowymi relacjami z innymi pracownikami. 

Redaktor MK